Legal Parking
合法駐車
Gallery GEN & Street parking (ギャラリー現 & 路上パーキング), Tokyo, Japan, January 2000
Performance
Before Legal Parking, Masuyama enjoyed installing his work in a public place as a guerrilla-stlyle tactic. Masuyama was interested in the reaction of random strangers to his work. For a long time, Masuyama had no interest in showing work in galleries. He thought that it meant nothing if the works in a gallery drew a response from gallery goers as this was a predictable outcome of the institutional situation. He thought that it would be meaningful to involve people outside of the art world and one tactic was to have an exhibition that used both the outside and the inside of the gallery. Masuyama is compelled by public spaces, it was natural for him to have the inspiration to use parking lots on the street for his projects. He asked the police if he could place his work there. Their response was that nothing should be placed on the street other than a car. Then, Masuyama got an idea to put his works on a truck and show them in a parking space. In order to park the truck legally in the street, he had to keep moving the car every single hour, these limitations urged Masuyama to create "legal parking" a performance of moving a vehicle every hour creating a connection between the parking and the gallery. Masuyama conjured a scenario in the gallery where a fictional task force stood by. The task force has a mission to rescue good citizens from the police's enforcement against illegal parking. One of the purpose of this performance was to give the police the slip in order to achieve the legal occupation of the street under the name of an art exhibition.
この展覧会より以前、増山は屋外でゲリラ的に作品を設置することを楽しんでいた。増山の興味の対象は、たまたま出会う人々の作品への反応だった。しばらくの間、増山はギャラリーや美術館での作品発表には興味がなかった。ギャラリーに来場する美術に関心のある人が作品に反応するのはごく当たり前のことだからである。では、ギャラリーに来ない一般の人々をどうやって巻き込むかを考えてみるのは、きっと自分にとって意味のあることではないかと考えた。その一つの方法としてギャラリーと道路を同時に使う方法を思い付いたのだ。公の空間に作品を置くことをいつも考えていた増山は、当然のように路上パーキングの存在に気づいた。作品設置が可能か警察に問い合わせた。答えは車以外のものは置いてはダメとのこと。そこで増山は、トラックに作品を積み、路上パーキングで見せることは可能ではないかと考えた。合法的にトラックを路上に駐車するためには、1時間毎に移動を繰り返さなければならなかった。これらの制限が、パーキングとギャラリーをリンクし、一時間毎に車を移動するパフォーマンス「合法駐車」を実現させた。増山は善良な市民の車を違法駐車の取締りから守る架空の部隊を設定、その部隊の基地がギャラリーというシナリオを作った。これは展覧会という名目で、如何にして合法的に道路を占有するかという目的を達成するために、道路交通法の目をくぐり抜けて行った合法パフォーマンスなのである。
Photo 1,2,3 : Masaya Yoshimura / Photo 4 : Toshimitsu Kikuchi