IKEMOKU

生けモク

In front of Moyai Statue at Shibuya station(渋谷駅モヤイ像前), Tokyo, March 2002

Interactive installation with Synthetic fake cigarette butts, Stainless nails, Stainless steel and Vacuum coated ABS plastic sphere with mirror plating

IKEMOKU was the project that took place in front of the statue of Moyai at Shibuya Station in Tokyo, a popular meeting place. While waiting, many people smoke. However, there was no ashtray around there for some reason.  Masuyama had an idea to create a new-style ashtray with lots of spines to put cigarette butts so that he could provide smokers a modest pleasure for a moment when they had to kill time. The work was titled Ike-moku Project, which was named after “Ike-bana” (Japanese traditional flower arrangement) and “Shike-moku” (a cigarette butt in Japanese).   Ike-moku Project is a project to try to harmonize a concept of Ike-bana - creating art by putting flowers into the needles of a base - with a concept of ashtray.  In order to encourage people to put a cigarette butt on the object, Masuyama stuck ten of dummy cigarettes on it.  As a result of that, people understand such a strange, unknown and unidentified object as an ashtray and started to put butts on the spine as he expected.  It was a multiplier effect, such that the more cigarettes were put on it, the more the object looked like an ashtray.  Naturally enough, smokers started gathering around the Ike-moku.  Eventually, almost all smokers there put a cigarette butt on Ike-moku.  When installed in March 2002, IKEMOKU Project was removed due to rain after about five hours, with 55 cigarette butts. The action was also documented with a hidden fixed camera. The documentation was shown as a documentary installation.

 

東京、渋谷駅の待ち合わせ場所として有名なモヤイ像の彫刻の前で実施したプロジェクト。待ち合わせ時、煙草を吸う人は少なく無い。しかしこのモヤイ像前、何故か灰皿が存在しないのである。きっと暇を持て余しているに違い無い人々に、増山は一時のささやかな楽しみを与え、暇つぶしをしてもらおうと考え、タバコを刺す新しいスタイルの灰皿を考案し設置した。その名も「生けモク」。「シケモク」=煙草の吸殻を「生ける」灰皿である。日本の伝統的なフラワーアレンジメントとして有名な「生け花」の、釘山に花を刺して形を整え作品化していくシステムを融合した灰皿。増山は説明なしに不特定多数の人々に自然に煙草を生けさせる方法を思案し樹脂製のリアルなシケモクを10本程あらかじめ刺しておいた。その結果、目の前に突如現れた正体不明の未確認物体を、喫煙者たちは都合良く灰皿と判断し、煙草を刺していったのである。煙草が増えれば増える程相乗効果となり、まさに灰皿にしか見えなくなる。自然と喫煙者が生けモクの周囲に集まってきた。やがてモヤイ像前でタバコ吸う人のほぼ全員が、ごくあたりまえのように「生けモク」に「シケモク」を「生け」ていった、降雨により作品を撤去するまでの5時間弱の間に計55本の煙草が刺さってこの作品は完成した。固定の定点隠しビデオカメラにより、設置から撤去まで時間を追って生けモクが変化していく模様をビデオにより記録。ギャラリーでのドキュメンタリーインスタレーション展示にも利用した。

Photo 1, 2 : Takahiro Suzuki

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