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Encounter

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Lostgens’ Contemporary Art Space, Kuala Lumpur, Malaysia, March 2018

Exhibition

My half year residency Blog : http://southeastasianresidencies.blogspot.com

Ever since I started my residency at the Lostgens’ Contemporary Art Space, Kuala Lumpur, Malaysia, I deduced that community divisions are the biggest issue here. In Malaysia there are three main communities: Malay; Chinese; and Indian. As the Lostgens’ is run by people from the Chinese community, I have had more opportunities to meet Chinese people. One day, the director of Lostgens’, Yeoh Lian Heng, invited me to go on a day trip, along with some friends of Lostgens. “Why not” I replied. In addition to many local Chinese people, one Malay man joined the trip. I talked to him a lot throughout the journey. On the way, we went to a Chinese restaurant, but he didn’t join us. Later on I heard that he couldn’t join us and eat with us due to his Muslim beliefs. I was sorry that he couldn’t join us. It made me realise how different food cultures were acting as a barrier to society here. As I think eating food together is one of the most important ways for us to understand each other, for the opening of my solo exhibition, I decided to hire the Indian Muslim chef Mamak to make food for my opening which everybody in this society would be able to eat. For the event, I designed logos signifying no pork and no beef. I had them printed them onto a tablecloth for the dinner table and onto the aprons which the chefs will use for the opening event. I hope that the works in my exhibition, and the opening itself, will encourage encounters between the many local communities here. Throughout my residency, I have had a wide range of unexpected encounters.

 

クアラルンプールでレジデンスを始めて、日々毎日考えさせられた大きなことは、この社会が、マレー系、中華系、インド系の人々の三つの大きなコミュニティによって分断されているということだ。レジデンス先のロストジェンは中華系の人々によって運営されているので、レジデンス中は中華系の人々と接する機会がより多くあった。ある日、ロストジェンのディレクターのヤオがロストジェンの友達皆と行く日帰り旅行に誘ってくれた。多くの中華系の人々の他に一人のマレー系の男性が旅に同行した。旅の道中彼によく話しかけた。途中皆で中華料理屋に入ったたが、彼はイスラム教を信仰しているために、皆と一緒にご飯が食べられなかったと後になって聞いた。そして彼が気の毒だなと思うのと同時に、異なる食文化がここの社会に障壁をつくっていることに気付かされたのだ。食事を共にすることはお互いを理解するのに重要なことだと思うので、自分の個展のオープニングのために、インド系イスラム教の料理人ママックを雇い、この社会で皆が食べられる料理をオープニングのために料理してもらった。そのイベントのために豚と牛禁止のロゴをデザインし、ディナーテーブル用のテーブルクロスと料理人が使うエプロンにそのロゴを入れた。この展覧会のオープニングのイベントが、人種や種族のコミュニティを超えた出会いを促進するきっかけになればいいなと考えた。レジデンス期間を通じて、事前には予想だにできなかった様々な種類の出会いがあった。

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