top of page

Tama River Project

多摩川河川敷プロジェクト

 

A plan for Kamo River Project  

鴨川プロジェクト計画案

TamaRiverProject.jpg

Bank of Tama River (多摩川河川敷), Tokyo, December, 1996

Urban Intervention with Mixed media

 

 

 

Contemporary Art Factory(現代美術製作所), Tokyo, March 2002

Urban Intervention with Mixed media

In Japan, on the bank of rivers where lovers hang around, we often see that each pair of lovers sits down keeping equal distance from the neighbouring pairs to ensure each other’s privacy. Masuyama took notice of such a peculier phenomenon.  He created private room-style bench seats and placed them on the bank of Tama River, equidistant from each other.  Lovers used such private room benches every day.  In a week, a used condom was found from a bench room as an evidence proving that lovers enjoyed the work. Masuyama created the benches in nice size for two adults and cut the rear walls to create the pictograms for male and female that we often see in bathrooms, so that they would be easily recognized as benches for the use of lovers. Masuyama plans to install this project at the Kamo River in Kyoto - a location notorious for the phenomena of equidistant couples. This project has not been realized yet.  However, the plan of such Kamo River Project was presented at Contemporary Art Factory in Tokyo. Considering the results of questionnaire from users of Tama River Project, Masuyama revised the benches and made them bed-type so that they could prompt lovers to do various sexual deeds.  Also he improved the design so that the benches could be folded for easy installing. 

 

日本の恋人たちが集う川のほとりでは、規制がなくとも、カップル同士、お互いのプライバシーが確保されるほぼ等間隔に間をあけて座る現象がしばしば見受けられる。増山はこの奇妙な現象に着目。カップル用の個室型ベンチを作り、多摩川河川敷に等間隔に設置した。それぞれの個室は、連日、複数のカップルによって使用された。カップルに愛用された証拠として、一週間後には、個室のひとつより使用済みコンドームが発見された。ベンチはちょうど大人二人が座るのに調度よい広さとし、カップル用と認識しやすくするため背面の壁を、男女を抽象化したトイレのようなピクトグラム形に切り抜いた。等間隔に座るカップルの現象では日本で最も有名な京都の鴨川にて、再びプロジェクトを実施することを計画していたが、未だ実施には至っていない。東京の現代美術製作所で展示公開することとなったその鴨川プロジェクト計画案では、多摩川河川敷で取った利用者のアンケートから、ベンチの座り心地を改善、驚くべき行為の促進化も図るようベッドタイプとし、また、設置の容易さも考慮に入れ、重ねてスタッキングできるデザインへの改良を図った。

Photo 3 : Masaya Yoshimura

bottom of page